Logo graafschecourant.nl


Evert Vos, Karin Kooij en Niel-Jan Weijsters met het winnende logo (Foto: Marco van den Broek).
Evert Vos, Karin Kooij en Niel-Jan Weijsters met het winnende logo (Foto: Marco van den Broek).

Prijs voor Graafse vormgevers

Bij de internationale wedstrijd Worldwide Logo Design Annual (WOLDA) vielen onlangs drie Nederlandse ontwerpen in de prijzen. Eén daarvan is van Weijsters & Kooij vormgevers. Zij wonnen de prijs voor de zesde keer! De prijs werd gewonnen voor het logo van het in oprichting zijnde Munitie Museum Grave.

Evert Vos, een van de initiatiefnemers van het munitiemuseum: "Het munitiemuseum in oprichting zou zich presenteren bij de Erfgoedfair in mei van dit jaar. Daarvoor wilden we een flyer met de nodige informatie laten maken. Ja en toen was eigenlijk ook direct behoefte aan een logo. We hebben Weijsters & Kooij de vrije hand gegeven en niet vooraf specifieke voorwaarden gesteld." Niel-Jan Weijsters en Karin Kooij gingen aan de slag. Karin: "We hebben vrij snel bedacht dat je de oorspronkelijk naam Munitiemuseum De Bons los zou moeten laten en er Munitie Museum Grave van zou moeten maken. Je wil in een naam en logo zo duidelijk mogelijk zijn en De Bons zegt heel veel mensen niets." Niel-Jan: "Wat we wilden was iets wat op zichzelf kan staan én zonder illustraties ook internationaal aangeeft waar het om draait. Er zijn wel meer musea die alleen met bijzondere letters hun logo vormgeven, maar die zijn lang niet allemaal communicatief duidelijk." En zo geschiedde: door de boogvormen in de letters te vervangen door de vorm van een kogel ontstond een bijzondere letter. Verder verwijzen de gebruikte kleuren naar materiaal waar munitie van gemaakt is, namelijk het bordeauxrood van de kogel en het koperkleurige van de huls." Ontwerpers kopen vaak een bepaald lettertype, dat ze vervolgens in hun opmaakprogramma gebruiken. Dit keer werd door Weijsters & Kooij een heel nieuwe letter gemaakt. Evert: "Het mooie van het logo is dat je even goed moet kijken en dan denkt 'o ja, ik zie het'. We waren meteen enthousiast over het logo." En dat zij niet de enigen zijn blijkt uit de nu toegekende prijs. Het is overigens niet de eerste keer dat Weijsters & Kooij bij WOLDA in de prijzen vallen. Het is een mooie vorm van erkenning van hun vakgenoten. De winnaars werden dit jaar uit 515 inzendingen van 39 deelnemende landen door een vakjury van deskundigen geselecteerd. Niel-Jan: "Het is zeker goed om te merken dat onze grafische en creatieve kwaliteit van vormgeven wordt herkend en erkend. Het zegt ons dat we, ook nu we al meer dan 20 jaar bestaan, nog steeds op de goede weg zitten." Karin: "Ook voor opdrachtgevers is het een bevestiging dat je voor goede ontwerpers echt niet naar de Randstad hoeft te gaan. Ze zitten gewoon hier, in je eigen stad."

reageer als eerste
Meer berichten