Karter Jesse Smeets op de hoogste trede van het podium.
Karter Jesse Smeets op de hoogste trede van het podium. (Foto: )

Karter Jesse Smeets op dreef

Het was voor Jesse Smeets uit Grave de bevestiging dat hij de juiste beslissing had gemaakt door over te stappen naar het Nederlands kampioenschap KZ2. Die titelstrijd wordt gezien als de koningsklasse van het nationale karten. Dat de 19-jarige karter direct zijn mannetje staat bewees hij dubbel en dwars door in Berghem de Winter Cup-competitie op zijn naam te schrijven.

door onze redactie

"Kampioen, dat had ik niet verwacht", zei een tevreden Jesse. "Dit is een goed begin van het seizoen. In Kerpen, tijdens de eerste ronde van de Winter Cup, hadden we een heel moeilijke race. Gelukkig ging het vandaag goed. Behalve de kwalificatie dan. Daarin hadden we de verkeerde bandenspanning waardoor ik niet verder kwam dan de elfde tijd."

In de prefinale ging het met de vierde plaats al een heel stuk beter. En in de finale reed Jesse in de regen naar een knappe tweede plaats. Het bleek genoeg om de titel te pakken. De talentvolle Brabander had weliswaar evenveel punten als zijn concurrent Toon de Winter (101), maar omdat hij in de finale boven De Winter (vierde) was geëindigd, werd Jesse kampioen. Komende maand debuteert de rijder van topteam OW Karting op een Praga-chassis in het Nederlands kampioenschap KZ2 van NK-organisator Chrono. "Ik ben heel erg benieuwd. Ik kan niet wachten." Sinds vorig seizoen weet Jesse uit ervaring dat er een verschil zit tussen een KZ2-motor of een IAME-motor in de Super Shifter-klasse. "In de KZ2 kun je meer uit de motor halen", zei hij. "De carburateur is nog belangrijker dan in de X30. Je bent dus veel meer met de motor bezig. De samenwerking met het team wordt daardoor nog belangrijker." Bijzonder is dat hij met een IAME-motor meedoet in een titelstrijd die wordt gedomineerd door rijders met een TM-motor. Bovendien is dit een andere IAME-motor dan degene die wordt gebruikt in de Super Shifter-klasse. Deze is door Ricardo Oude Weernink speciaal ontwikkeld voor het NK KZ2.

Jesse: "Het gaat erg goed met de IAME-motor. Vandaag heb ik nog met de 2018-motor gereden. Maar we hebben al met de 2019-motor getest en die gaan we in Genk tijdens de eerste ronde van het NK inzetten. Ik ben er zeker van dat het niveau van de IAME-motor minimaal gelijk gaat zijn aan een TM." Rijden met die nu nog bijzondere motor in het NK KZ2 zorgt voor een mooie extra uitdaging voor Jesse. En dat is precies wat hij zocht in het NK KZ2. "Ik had in de Super Shifter al veel gewonnen. Voor de uitdaging ben ik hier komen rijden. Ik hoop het gevecht met mannen als Joey Hanssen (regerend kampioen, red.) aan te kunnen. Al met al vind ik de KZ2 het leukst om te rijden. Het niveau is misschien nog wel iets hoger dan in de Super Shifter-klasse. Jesses programma bestaat behalve uit het NK ook uit een aantal races in het GK4-kampioenschap. "Die ga ik rijden om wedstrijdritme op te doen en om te testen. Zo hoop ik op mijn best te kunnen zijn in het NK!"

Meer berichten