John: "Het is mooi als je je steeds iets verder kunt ontwikkelen." (foto Marco van den Broek)
John: "Het is mooi als je je steeds iets verder kunt ontwikkelen." (foto Marco van den Broek)

Energie en kracht op de motor

  Sport

In zijn familie is hij bepaald geen uitzondering, zijn vader en ooms waren altijd al bezig met auto's en motoren. Allerlei takken van auto- en motorsport werden in de familie bedreven, dus dat John Cuppen motorcrosser werd is nog wel te verklaren. Maar dat hij al jarenlang op een hoog niveau rijdt, dat hadden ze in zijn jeugd nog niet voorzien.

door Jenneke van Dongen

John: "Ik denk dat ik een jaar of vijf, zes was, ik was buiten aan het spelen, toen mijn vader thuiskwam met een crossmotortje. Ik vond het meteen heel leuk om te doen en na een paar jaar ging ik wedstrijdjes rijden. Gewoon voor de lol en om te kijken of dat wat voor mij was. Ik reed direct in de prijzen en in de jaren erna bleef dat zo. Ik eindigde steeds bij de eerste vijf." John ging van een 50cc motor naar een 65cc en vervolgens naar een 85cc met kleine wielen en een 85cc met grote wielen. Steeds een stapje verder en rekening houdend met zijn leeftijd. In 2007 haalde hij als tiener de Nederlandse en de Europese titel in zijn categorie. Twee jaar later werd hij bij de 125cc klasse kampioen bij de jeugd. Inmiddels is John 26 jaar en rijdt hij al weer wat jaren bij de 250cc klasse.

John: "Het is mooi als je je steeds iets verder kunt ontwikkelen. In het begin denk je 'als ik daar toch ooit kan komen' en als je dat dan daadwerkelijk bereikt is prachtig. Ik heb al zoveel wedstrijden gereden door heel Europa. Rusland, Italië, Engeland, Duitsland, teveel om op te noemen." De ouders van John gaan, als het even kan, mee naar de wedstrijden of rijden er een dag later naartoe. "Inschrijven voor een wedstrijd moet voor 8.00 uur 's morgens, dus mijn vriendin en ik gaan vaak al een dag van tevoren, anders moeten we wel heel vroeg wegrijden."

Wie denkt dat motorcrossers als training alleen af en toe een rondje crossen, heeft het wel heel erg mis. Om snelheden van vijftig, zestig kilometer per uur te halen en sprongen van dertig meter lang of tien meter hoog te maken moet John fysiek behoorlijk sterk zijn. De motor onder controle houden vergt de nodige energie en kracht. Vandaar dat John een keer of vier in de week aan fitness, hardlopen en fietsen doet. En standaard op woensdag is er een crosstraining. "Ik heb het geluk dat ik bij JTX Racing in Cuijk werk. Wij zijn gespecialiseerd in crossmotoren en omdat alle crossers op woensdag trainen, is onze winkel op woensdag gesloten. Ideaal voor mij. Dat ik er veel voor moet laten en veel voor moet doen is nooit een punt geweest. In het wedstrijdseizoen geen alcohol voor mij en gedisciplineerd trainen. Kijk, ik heb niet de illusie dat ik nu nog wereldkampioen kan worden, maar dat ik nog steeds behoorlijk goed mee kan rijden, dat is alleen maar leuk."

Bij de vijftien wedstrijden voor het kampioenschap rijden zowel profs als amateurs. Via kwalificatie op de wedstrijddag mogen de beste veertig rijders meestrijden om het klassement. "De eerste tien, twaalf plaatsen worden ingenomen door de profs, maar als ik in goede doen ben rijd ik tussen de vijftiende en twintigste plaats. Als ik dat nog een paar jaar kan volhouden dan zou dat mooi zijn. Het crossen heeft me al veel meer gebracht dat ik voor mogelijk had gehouden. Het is gewoon prachtig om te doen."

Meer berichten